vrijdag 25 mei 2012

Tribunaal veroordeelt B&W: college drijfnat

Een maand geleden was de 'vuilnisbakkenkwestie' nog spannend. Ik mocht voor het 'tribunaal' verschijnen, dat in gangbare termen Klachtencommissie gemeente Castricum heet. Ik stond in mijn uppie voor een hooggeleerd juridisch gezelschap, dat een oordeel moest gaan vellen.
Op 26 maart j.l. meldde ik mijn verhaal op deze blog al onder de noemer Castricum Tribunaal, gevolgd door mijn artikel Tribunaal aan het werk van 27 maart 2012. Hieruit bleek dat mijn tegenpartij met liefst vier man sterk was komen opdagen. Vermoedelijk bedoeld als een teken van manpower, door mij toen al beschouwd als een signaal van grote zwakte. Vier tegen één. Burgemeester, onderhavig wethoudertje en twee hotemetoten uit het gemeentelijk vuilnisbakkenwereldje sloegen de handen ineen. Zij zouden dat moeilijke mannetje, dat dwarsliggertje wel klein krijgen ...



Onmiddellijk toen de 'kwestie' zich voordeed, heb ik de dienstdoende ambtenaar (ik noemde zijn werk prutswerk) gegarandeerd dat hij én zijn gemeente drijfnat zouden gaan. Ik adviseerde hem zelfs nieuwe handdoeken met het gemeentewapen te gaan bestellen.
Zeker weten doe je iets nooit (net de opportunistische voetbalwereld: zeg nooit nooit!), maar ik was wel overtuigd van mijn eigen opvatting, die niet op juridische kennis of inzicht in procedures was gestoeld, maar wel degelijk op gezond verstand, common sense, zoals sommige eilandbewoners zeggen.

Precies een jaar na het anders (in mijn ogen illegaal) uitvoeren van het definitieve B&W-besluit van 24 mei 2011 ontvang ik een dik gevulde enveloppe van de gemeente Castricum. Liefst tien kantjes tekst, waarvan de eerste twee de belangrijkste zijn, namelijk het standpunt van college van burgemeester en wethouders.
En de conclusie mag zijn: het college B&W Castricum is drijfnat!!!

B&W schrijven met ondertekening in zwart (burgemeester Mans) en blauw (de secretaris):

'De klachtencommissie adviseert ons uw beide klachten ontvankelijk en gegrond te verklaren en op korte termijn de strijdigheid op te heffen tussen ons besluit inzake de aanwijzing van clusterplaatsen op de Hogeweg en de feitelijke uitvoering hiervan.
Wij kunnen ons vinden in dit advies en hebben daarom overeenkomstig het advies van de klachtencommissie van 26 april 2012 besloten.' 

Zo nat als een natte dweil, conform de status van hh bestuurders!!!

De teksten bevatten meerdere 'knievallen', waarvan je het vrijwel niet mogelijk houdt dat je die als kleine en eenvoudige burger van de verantwoordelijke personages afgedwongen kunt krijgen. Ik ga shoppen uit de tien A-viertjes:
 ... De commissie vindt dit onzorgvuldig ... Wij bieden u hiervoor onze excuses aan ... U mocht verwachten dat de wethouder in gesprek met u toegaf dat er door ons college fouten zijn gemaakt ... Dit is helaas niet gebeurd, dit betreuren wij ... Op basis van het vertrouwen dat burgers in het gemeentebestuur mogen hebben, mag verwacht worden dat het college zijn besluiten uitvoert op de wijze waarop deze zijn vastgesteld ... stelt de commissie vast dat het college bij de aanleg van de clusterplaatsen aan de Hogeweg niet heeft gehandeld conform het definitieve Besluit van 24 mei 2011 ... Hier heeft het college ten onrechte geen uitvoering gegeven aan het op democratische gronden tot stand gekomen aanwijzingsbesluit clusterplaatsen ... De commissie acht het niet zorgvuldig ... Deze handelwijze getuigt naar de mening van de commissie evenmin van zorgvuldigheid ...   Wel is voor de commissie voldoende komen vast te staan dat klager (Samuel dus) tijdens het gesprek met de wethouder geen erkenning heeft gekregen voor zijn klacht c.q. melding dat de handelwijze van het college lijnrecht staat tegenover het besluit ... Klager mocht verwachten dat de wethouder in het gesprek toegaf dat er door het college fouten waren gemaakt ... zijn de verhoudingen tussen partijen onnodig op de spits gedreven ... Dit laatste is toe te rekenen aan het college ... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik zou bijna zeggen: zo zouden we nog úren kunnen doorgaan. Dat doe ik niet, dit is méér dan voldoende. Je zult maar Meijer heten, of Mans. Met Meijer Meer Mans of Met Mans Meer Meijer??? Voor mij doet geen van beiden opgeld. Als ik Commissaris der Koningin was, wist ik het wel. Dat ben ik niet, dat kan ik niet, dat zou ik ook nooit willen. En plaatsnemen in de gemeenteraad. Ikke? Voor geen goud! Er zou in mijn aanwezigheid geen enkele bestuurder een lang leven beschoren zijn. Politiek? Ik noem het vuil spel.



Nu nog afwachten wat dit wijze college van B&W gaat doen. Het trekt het definitieve besluit van 24 mei 2011 betreffende clusterplaatsen LI 17 t/m LI21 in, en stuurt de bewoners binnenkort een nieuw ontwerpbesluit (!) met de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen (!). Daarna worden de clusterplaatsen aangelegd conform het definitieve besluit dat het college dan gaat nemen.
Als die kl... clusterplaats nu maar niet tóch bij mij voor de deur komt, want dan kan het clustergekl..t met de wethouder opnieuw beginnen. Volgens procedureregels tot aan de Raad van State aan toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten