donderdag 17 maart 2011

Column


Met wortel en tak

Regelmatig verbaas ik mij over de nieuwsgaring die vaak in de verrassendste berichtgeving uitmondt. Zo verzorgde het ANP onlangs de boodschap over een wel erg groot zuiginstrument. Het persbureau meldde dat een afgehakte duim vermoedelijk toch iets anders was dan de vinder vermoedde. Na onderzoek bleek het om een stuk wortel te gaan dat door een IJmuidenaar in net gekochte spruitjes was aangetroffen.

Opvallend vind ik de nauwkeurigheid waarmee de afkomst van deze virtuele docent anatomie is aangekondigd. Niet minder in het oog springend is de precisie van de analyse: onderzoek. Waarom niet recherchewerk?
Wat ik in het bericht vooral mis, is de plaats delict. Waar heeft betrokkene zijn verse wintergroenten ingeslagen? IJmuiden ligt ten slotte aan zee, waar van alles en nog wat aanspoelt. Waren het echte spruitjes? Geen geverfde cocaïnebolletjes? Mars(h)mallows uit een overzeese container? Of wellicht verkleurde exquise teelballetjes?

Niet voor niets word ik een pietje precies genoemd, die immer het naadje van de kous wil weten. Ik kom wel eens in IJmuiden om een visje te verschalken.
Het nieuws uit de plaatselijke krant vreet ik ook, zoals alle IJmuidenaren verzot zijn op de inhoud van hun gratis sufferdje.
Ik heb nog nooit gelezen dat de bewoners van deze havenplaats een onthutsende ontdekking tussen hun asperges hebben gedaan. Het zou toch zo maar kunnen dat zich tussen dit culinaire ‘goud’ een afgehakt lichaamsdeel bevindt, waar 99,99 procent van de mannen trots op is? Dat zou een nader bericht pas méér dan waard zijn. Sterker: voorpaginanieuws met grote kop en kleurenfoto!

In IJmuiden stormt het altijd. Laatst woei een stevige boomtak met zijscheuten mijn cabrio binnen. De tak spietste mijn boterhamzakje op de passagiersstoel, waarin een broodje frikadel en eentje met kroket. Mij bekroop een niet te weerstane neiging onmiddellijk het ANP te sms’en. Ik was overtuigd dat naast mij een levensechte VLEESBOOM groeide. Het journaille spotte mij onmiddellijk.

“In welke plaats heeft u die boom gevonden?”.

“Woont u daar?”.

“Hebt u de gemeentedienst groenvoorziening al een onderzoek laten instellen?”.

Met een stalen smoelwerk gaf ik antwoord op alle vragen. Een dag later zat ik bij Matthijs van Nieuwskerk aan tafel in ‘De wereld draait doorrrrrrrrrr’ …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten