donderdag 3 november 2011

De Geus. Heel veel boeken. Van harte gefeliciteerd.

Eigenlijk ben ik nog maar net bekomen van het boekenpakket dat ik in april van dit jaar in ontvangst mocht nemen. Een onverwacht cadeautje van Libris in de vorm van een prettig pak boeken. De details zijn terug te vinden in mijn blog van 9 april 2011 onder de titel 'Libris. Heel veel boeken. Van harte gefeliciteerd'.

Wie schetst mijn verbazing als ik op 1 november j.l. een e-mail ontvang met de volgende inhoud:

'Beste Peter,
Van harte gefeliciteerd! Jij bent een van de winnaars van het boekenpakket ter waarde van honderd euro. Wij sturen de boeken zo snel mogelijk naar je toe. We wensen je alvast veel leesplezier.
Hartelijke groet, namens Uitgeverij De Geus, Eline Bakelaar'

Dat gelooft een mens toch niet? Twee dagen later, op donderdag 3 november, ruim een half jaar na het eerder genoemde pakket, staat er weer een postauto voor de huisdeur. Opnieuw mag ik een stapel - dit keer zeven - boeken in ontvangst nemen. Uiteraard allemaal uitgaven van de gerenommeerde uitgeverij De Geus, voorzien van een kaart met tekst: 'Beste Peter, nogmaals van harte gefeliciteerd! Wij wensen je veel leesplezier!'.

Het kan niet anders of De Geus moet hebben geweten dat ik een boekenliefhebber en pittige lezer ben. Tussen de honderden exemplaren in mijn boekenkast(en) staat zeker een dozijn uitgaven van De Geus.
Ik noem in alfabetische volgorde:
* Kader Abdolah           - Het huis van de moskee
* Esther Gerritsen          - Superduif
* Anne-Gine Goemans   - Glijvlucht
* Petra Hammesfahr       - De zondares
* Kjell Johansson           - Het rode huis
* Sven Lindqvist             - Een reis door niemandsland
* Per Petterson               - Paarden stelen
* E. Annie Proulx            - Scheepsberichten
* Asne Seierstad             - Honderd-en-een in Bagdad
* Patricia Storace            - Ontmoeting in Griekenland
* Ilija Trojanow               - Smeltend ijs
* Ilija Trojanow               - De wereldverzamelaar

In afwachting van het vreugdevolle nieuwe pakket zeg ik op voorhand een eventueel dubbel-exemplaar aan anderen toe. Gedeelde leesvreugde vind ik wel zo plezierig, vooral met mensen waarvan ik weet dat zij ook zeer van lezen houden. Maar helaas voor hen, de slag die ik bij mijn toezegging om de arm hield, moet ik uitdelen. Het versgeopende pakket blijkt voor mij allemaal nieuwe boeken te bevatten. Boeken die ik in de komende barre winter van plan ben - samen met Erna - te lezen. Het worden gevulde leesavonden, want er zijn liefst 2.600 pagina's in totaal te verorberen. Ik noem de nieuwe titels met schrijvers (ook alfabetisch):
* Karin Alvtegen               - Schaamte
* Frédérique Deghelt         - Jade
* Henning Mankell            - Voor de vorst
* Liza Marklund                - De rode wolf
* Reggie Nadelson            - Londengrad
* Markéta Pilátová            - Mijn ogen leiden je naar huis
* Roslund & Hellström      - Vaderwraak

Voorlopig ben ik even zoet. Ik stel me dan ook bescheiden op.
NEE, IK HEB GEEN KORTE-TERMIJN-PLANNEN OM VOOR EEN DERDE PAKKET TE GAAN. Ook al is driemaal scheepsrecht, ik ga eerst wat leesuurtjes inbouwen.

Karin Alvtegen - Schaamte
'Alvtegen bewijst schitterend dat je geen sensatie en trucs, politie, bloed en schietgeweren nodig hebt om spannende, meeslepende thrillers te schrijven' (De Morgen)

Frédérique Deghelt - Jade
'Deghelt maakt het mogelijk de delicate onderwerpen aan te snijden waar elke generatie mee worstelt. De meeslepende dialogen veranderen je kijk op de oudere generatie' (Femmes)

Henning Mankell - Voor de vorst
'Mankell in topvorm. Als hij er zin in heeft, en dat is in Voor de vorst zeker het geval, kan niemand aan hem tippen. Een applausje voor de Meester' (De Morgen)

Liza Marklund - De rode wolf
'Vol mooie contrasten, met een levensechte, gevoelige Annika' (Flair)
'Superspannend en inhoudelijk boeiend' (Libelle)

Reggie Nadelson - Londengrad
'Een roman met veel lagen: een moordverhaal, een liefdesverhaal en het portret van een gevaarlijke maatschappij die draait op vuil geld en opgejaagd wordt door haar al even vuile verleden' (Literary Review)

Markéta Pilátová - Mijn ogen leiden je naar huis
'Een complexe luchtigheid zoals die van Milan Kundera' (rbb Kulturradio)

Roslund & Hellström - Vaderwraak
'Een realistisch, hard en spannend verhaal, een handelsmerk van de auteurs' (http://www.misdaadromans.nl/)

1 opmerking: