donderdag 10 november 2011

Noviomagum in de mist




Het is donderdag 10 november 2011, de hele dag mist, 't is koud. Het spoor leidt mij naar Noviomagum, dat ook onder een mistlaag gebukt gaat. Er is niet veel te beleven, ook al herleven mijn middelbareschooljaren. Ik ontmoet immers Mariken van Nieumeghen - another 'maid in the mist' - die de stad een middeleeuws tintje geeft. De middeleeuwen is de periode die op gang komt in de achtste eeuw en die eindigt met de dood van hertog Karel van Gelre in 1538. Alsof ik 't juffrouw Hoek, mijn lerares Nederlands, nog hoor doceren.
Mariken staat op de Grote Markt als symbool van het mirakelspel uit de Lage Landen uit het begin van de zestiende eeuw. Het spel wijst de mensen op de noodzaak van berouw en boete.
Tja, Mariken van Nieumeghen, Carel ende Elegast, welke had je nog meer? ...


Zij is Mariken niet

Zij wel! Ai ...



... Mariken, Mariken

Nijmegen, de eerste, oudste en grootste Romeinse stad van ons land, vormt met Arnhem het hart van een unieke regio in Nederland. In de Romeinse tijd was het zelfs de belangrijkste streek van ons land. Gelderland kent de grootste concentratie middeleeuwse kerken en kastelen. En precies dit gebied was het decor van een van de meest ingrijpende veldslagen uit de Tweede Wereldoorlog: Operatie Market Garden.
Tijdens Operation Market Garden in september 1944 vond hier één van de grootste luchtlandingsoperaties uit de geschiedenis plaats. Die operatie is slechts ten dele geslaagd. De geallieerden konden Arnhem niet behouden, maar Nijmegen werd bevrijd.

De Liberation Route volgt het pad dat de geallieerden tijdens de bevrijding van Europa bewandelden. De Route laat je beleven wat zich in 1944 en 1945 afspeelde rondom Arnhem en Nijmegen. Ik ben van 1946 (noem mijzelf een 'bevrijdingskindje') en ben eigenlijk amper in deze regio op bezoek geweest. Hoog tijd dus voor een diepere kennismaking, maar ... in de kou met mist en kiespijn? Een andere keer doe ik het beslist over.

Een volgende keer schrijf ik mij zeker in voor de Kunst en Cultuur Route Nijmegen, het initiatief van de nachtburgemeester van Nijmegen, Dõro Krol. Iedere eerste vrijdag van de maand - dan moet je dus niet op een donderdag gaan - neemt Dõro Krol tijdens een drie uur durende verrassingstocht fijnproevers, liefhebbers, kenners en genieters mee op ontdekkingsreis langs het beste, mooiste en leukste wat de stad Nijmegen op het gebied van kunst en cultuur te bieden heeft.
Dat klinkt aantrekkelijk, toch? Genieten van snelgedichten, kennismaken met hedendaagse en oude kunst, en lunchen op een verrassende plek. Ja, ik wandel een keertje mee om mij te laten onderdompelen.

(De Kunst en Cultuur Route staat gepland op 2 december 2011 en in 2012 op 6 januari, 3 februari, 2 maart en 6 april, van 11.30 tot 15.00 uur; info@denachtburgemeestervannijmegen.nl)




Canisius
Bovenstaande mistige sfeerplaatjes zijn gemaakt in het historische Valkhofpark, waar ooit een Romeins legerkamp lag.

Ik ga nu eerst berouw tonen over een zeer matig, mistig dagje Nijmegen en - bij de tandarts - boete doen.
Een mooie voorjaarsdag, bijvoorbeeld volgend jaar op vrijdag 2 maart of op vrijdag 6 april (of een midweek c.q. weekeinde) lijkt mij een troostwenkend perspectief ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten