zaterdag 3 augustus 2013

Boffie Koffie en de molen







Voor vrijdag 2 augustus 2013 is een hete dag voorspeld. Heerlijk. Temperaturen kunnen oplopen tot recordhoogtes met tropische waarden van meer dan dertig graden Celsius. Ook aan de kust. Heerlijk, helder. Zonder enige twijfel overvolle stranden. Heerlijk, helder, harington. Met een verkoelend briesje. Heerlijk, helder, geen hurricane!
Ik neem een kijkje in Egmond aan Zee én in Bergen aan Zee. Inderdaad topdrukte. Gelukkig ben ik op de fiets, meer dan gelukkig. Door de BES-gemeente ingehuurde verkeersregelaars met gele plastic hesjes (!) staan in de volle zon hun uiterste best te doen om de zon te weerkaatsen en het autoverkeer gemoedelijk in banen te leiden, goede of slechte. Terug, terug, terug. Vol, voller, volst.
Vrolijke 'zwarte vrijdag' aan de kust brengt filevorming van hier tot gunder. Heerlijk, helder, hommeles.











... alle fietsen op een Duinerij ...
Aan talloze in de zon glinsterend geparkeerde fietsen is te zien dat Nederland fietsland bij uitstek is. Ik vind op het gemak - heerlijk citybikend - mijn weg. Het is op mijn manier zigzaggend glimlachend genieten van de meute, die puffend, hijgend, steunend, kreunend en mopperend een parkplatz tracht te vinden om - vanaf royale loopafstand - een assortiment strandattributen en (on)gehoorzame kindertjes met zich mee te sjouwen. Hoera. Heerlijk, helder, hyperdepiep.









Vlakbij het strand bestaan veel stille plekken, waar je weliswaar niet in het zilte nat kunt duiken, maar waar je wel van het mooie weer in de schaduw van rust en ruimte kunt genieten. Je moet er voor willen kiezen.


Egmond aan de Hoef



















Ik kwam ook langs het strand, langs de meedogenloze drukte. Heerlijk, helder, hittegolf. Ik ging terug in de tijd, langs de vroegere speeltuin 'De Egmonden', waar ik als klein jochie met mijn ouders in een houten huisje van Albert Heijn menige vakantie doorbracht. 'Boffie Koffie', 'Cinderella', hoe heetten ze nog meer? Midden in de duinenrij, heerlijk, helder, harmonieus. Voetballen met mijn broertjes, kuilen graven aan het strand, onverantwoord diep tot wel twee meter, we hadden immers het houten laddertje van het stapelbed meegenomen. Het mocht allemaal ... heerlijk, helder, heroïek, maar roekeloos.
Ik herkende niets meer van dat vakantiegebied van zestig jaar geleden. Nu heerst 'Roompot' er, heerlijk, helder, hoofdbedrijf. Natuurlijk is de horeca volop aanwezig: 'Natuurlijk', 'Zilte Zoen'.
Elders, op een mooie plek vlak achter de duinrand, ontdekte ik tot mijn grote verrassing een oase. Heerlijk, helder, hooggeprezen. Waar zich aan de Egmonderstraatweg het restaurant 'Bikkerij' bevindt, staat erachter - midden in de natuur - de romantische 'Koffiemolen'. Geheel in overeenstemming met de naam kun je er in alle rust - slechts weinigen weten de stek te vinden - van koffie met gebak genieten. Heerlijk, helder, hopjesvla. Op een tomeloze zomerdag is een bakkie leut aan mij niet besteed. Ik ga in de warmte altijd voor dat andere natuurproduct. Hier, hier en ook hier: een heerlijk glas koel bier! Ik mocht van de allervriendelijkste serveerster uit een aantal mogelijkheden kiezen. Natuurlijk bracht ik mijn stem uit op het gerstenat van de Heilige Adelbertus uit Egmond, een mirakels nieuwtje dat ik er niet verwachtte.



Zoals gemeld, de plek van deze bikkerij annex koffiemolen is ongekend. In het besef dat ik er hier reclame voor maak - dom, dom, dom - hoop ik dat het er nog jaren net zo rustig mag blijven als ik deze eerste keer heb mogen ervaren. Eén ding is zeker: ik ga beslist nogmaals op bezoek, bij voorkeur op de fiets door de ingang via het fietspad vanuit het duingebied. Dan hoop ik opnieuw de allervriendelijkste serveersters tegen te komen!

 
... heerlijk, helder, hoogstgelegen ...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten