donderdag 25 juli 2013

Zomers Carnaval in Schagen



Vandaag, donderdag 25 juli 2013 maak ik - er op de fiets - een feestdag van. Alsof het Sint Maarten is, in ieder geval in de richting van Schagen. Dat leuke stadsbezoek heb ik mijzelf al beloofd sinds ik een paar jaar geleden met mijn riksja door het oude centrum aldaar trapte. Gezellig oud stadje, knus sfeertje. Vooral omdat de afscheid nemende huisarts en zijn echtgenote toen in mijn bakje graag geziene en toegejuichte gasten waren.



Nou, ik tref het. Ondanks dreigende bewolking vanuit het zuidwesten gaat het mij voor de wind. Nee, ik ga niet over de vlotbrug van Sint Maarten. Te strandgericht. Wat kom ik wel allemaal voor pracht en praal tegen? Waarland! Groenveld! Dirkshorn en Tuitjehorn. Stroet, geen Groet. Koedijk, Kalverdijk. In plaats van Koudekerke passeer ik Warmenhuizen. En waratje, het bolletjescafé ter ere van Steven Rooks staat er nog in volle glorie, al zijn de deuren gesloten en dateert Rooks' zege van lang geleden.



Wat ik niet weet: Schagen viert de vierde feestelijke donderdag uit een reeks van tien. Elk van die dagen heeft een thema, vandaag viert de klederdracht hoogtij. Uit alle Noord-Hollandse windstreken is het publiek uitgelopen om de terrassen rond de kerk in het oude centrum te bevolken. Het kan haast niet voller. In afwachting van de optocht, die langskomt. Paardenkoetsen? Gay-parade? Ik heb geen idee. Ik blijf er niet op wachten. Het is me onverwacht al druk genoeg. Gewillig poseren enkele Skagers voor mijn Samsung.













Nog voor de stoet uit maak ik zonder de kerktoren te beklimmen rechtsomkeert. De dreigende wolken laten luttele druppels vallen, waar ik niet op zit te wachten. Gelukkig valt die koude douche uiteindelijk mee. Ik keer terug over (een) Langedijk, via Noord- en Zuid-Scharwoude door een ruraal landschap, om uiteindelijk door Sint Pancras - mooie naam - Alkmaar te doorkruisen. De dag voor de kaasmarkt viert het Waagplein nog geen feest. Het is er heel rustig, nog maar ochtend. Om klokke twaalf thuis heb ik er zeventig kilometer op zitten. Feestelijke kilometers. Schagen, ik ga nog een keer.


Geestmerambacht: zoek de reiger



Dirkshorn
















Hoornsevaart




Waagplein


Geen opmerkingen:

Een reactie posten