woensdag 14 juni 2017

'De Rijp'-er Ronde naar Midden- en Zuidoostbeemster

Ter afwisseling van mijn fietstochten rijd ik weer eens oostwaarts in de richting van het Noord-Hollandse polderlandschap. Voor een euro en twintig cent neem ik het 'pontje van Piet' in Akersloot om in De Rijp een kopje koffie met appelgebak naar binnen te werken. Van toerisme is nog geen enkele sprake, hoe fraai het weer ook is. In tegenstelling tot de zon is het seizoen is nog niet van start gegaan.





In Midden-Beemster laat ik het 'Museum van Betje Wolff' links liggen. Even verder zie ik rechts van de weg de VVV-vlag wapperen. Twee dames zitten op een bankje voor de deur, die open staat. Dat vraagt om nadere informatie aan deze vrijwillige medewerksters door de nieuwsgierige pedaleur.

De wereld blijft klein. C&A is een familiebedrijf, waar ik door de letters te combineren aan moet denken. Ik maak namelijk een gezellig babbeltje met beide dames. De ene heet Cilla (de C dus) en ze heeft niet minder dan 26 jaar bij Ahold gewerkt (de A dus), ook een van mijn vorige werkgevers. De andere dame noemt haar echtgenoot, die liefst 42 jaar in dienst van de grootgrutter heeft geopereerd. Met mijn tien jaar val ik daarbij in het niet.


Mijn mond valt echter wijd open als Cilla het opeens over andere Aholders heeft.
"Jan en Hilda, zij wonen hier in de buurt".
Laat Hilda nu ex-collega van me zijn die ik vier decennia gezien noch gesproken heb. Haar man Jan is eveneens oud-AH'er. Beiden zijn al geruime tijd met pensioen. Zij blijken in de buurt te wonen, op het Noorderpad in Zuidoostbeemster. De moeite om de moed op te brengen om langs te gaan.
En ... ze zijn nog thuis ook. Boffie, koffie met koek.


Mijn fietstochtje gaat niet verder dan dit adres. Het plan was om via IJsselmeerkust langs Amsterdam huiswaarts te gaan. Oude herinneringen ophalen vergt echter geruime tijd, die nog net in voldoende mate overblijft om via dezelfde route naar Limmen terug te fietsen. Rondje van zestig kilometer totaal.


Het is prachtig wonen in de Beemster en mooi wonen aan de kust. Waar werken - en toen ook nog wonen - in de Zaanstreek al niet toe leidt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten