vrijdag 16 juni 2017

Arnhem (en Nijmegen): Velo-city 2017

Freedom ...

Van dinsdag 13 tot vrijdag 16 juni 2017 is het grootste fietscongres van de wereld in de regio Arnhem/Nijmegen te gast. Tot tweeduizend deelnemers uit liefst tachtig landen komen naar fietsland nummer één: Nederland. Velo-city heet het wereldcongres over fietsen, vooral over het bevorderen van fietsen voor dagelijks gebruik en recreatie.


                                          ... of cycling


Ik neem op donderdag 15 juni 2017 de trein en rol rond koffietijd het nieuwe station van Arnhem binnen. Een zonnige, warme dag straalt mij tegemoet, op weg naar de Roggestraat in het hartje van de Gelderse hoofdstad. 










'Expositie Dutch Bike' heeft via een krantenartikel mijn belangstelling getrokken. In de Arnhemse binnenstad valt van het nieuwste, beste en meest bijzondere van Nederlandse fietsontwerpers te genieten, in een expositie die onderdeel uitmaakt van Velo-city 2017 Arnhem-Nijmegen.



Er is veel te bewonderen. Van een fiets met een 3D-geprint stalen frame tot een complete fiets tot een geavanceerde ligfiets. Futuristische concept-bikes, topmodellen van bekende merken, prototypes van designers, speciale ontwerpen. Ik kijk mijn ogen uit en wordt met name door de houten modellen in vervoering gebracht. Prachtige fietsen, maar functioneel? Ach, wat zou het. Kijk en oordeel zelf.
































Na zo'n fraaie tentoonstelling, vrij toegankelijk, heb ik in het warme stadshart van Arnhem wel trek in een biertje. Even een plekje opzoeken, waar het niet al te druk is, brengt mij in 'Café Meijers' in de Beekstraat. Nostalgie om mij heen roept om een Orval van de kaart. Ten slotte ben ik daar vrij kort geleden nog geweest, zonder monniken ter plaatse lastig te vallen in hun bezigheid van bierbrouwen.











... en dan houd ik Arnhem - hoe leuk het er ook uitziet - weer voor gezien ...






... drink ik eerst nog een Trappistenbiertje in de 'Rembrandt Corner' in de Amsterdamse Jodenbreestraat ... in afwachting van Erna, die ik van haar werk opwacht ...




... vol fietsbellen ...



... om mijn feestelijke fietsdag samen te besluiten met kaasfondue in 'Het Karbeel' in de Warmoesstraat ...
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten