maandag 19 mei 2014

Via Petten naar Callantsoog, terug over Burgerbrug en Koedijk

Een helder blauwe hemel en een helder idee brengen mij op maandag 19 mei 2014 in de richting van de marinehaven in het noorden van Noord-Holland. Den Helder, inderdaad. Maar om dat op de fiets vice versa te doen, is een beetje veel van het goede. Dat vergt trapkunst voor twee keer een afstand van ongeveer zestig kilometer. En om in het stralende weer op de terugweg in de trein te gaan zitten, voel ik niet zo veel voor.
Dus wordt het langs de kustplaatsen Egmond, Bergen, Schoorl, Petten, Sint Maartenszee (druk, druk, druk, 'vlooienmarkt' langs de weg met een grote grijze golf op bezoek) een hernieuwd bezoek aan Callantsoog. Heerlijk op een 'Iesewies'-terras van een Warsteiner genoten en twee volkoren boterhammen met vier kleine kroketjes (groene energie, want twee met groente en twee met gesmolten kaas) verorberd. Ik moest wel steeds de musjes in de gaten houden. Razendsnelle en hondsbrutale vogelkens.
Op mijn gemak de terugweg aanvaard, na eerst nog even gekeken te hebben hoe huisje 'Rusteveel' er bij stond. Ik wist niet wat ik zag. Het is een geheel nieuw optrekje geworden, prachtig. Ik heb mijn bezoek aan Lidie gemeld, zij was helaas niet ter plaatse.

Ik wilde niet dezelfde route terugfietsen en ben dus oostwaarts het Noord-Hollandse polderland ingedoken. Ergens stak ik zo'n vlotte vlotbrug over, waardoor ik autoverkeer op de provinciale weg langs het Noord-Hollands kanaal kwijtraakte. Heerlijk verademend. Tja, en dan maar op de bonnefooi en op het gevoel naar het zuiden, in de richting van de kaasstad. Kwam ik toch op een Kanaaldijk uit, eentje waarover ik nog nooit had gefietst. Oeps, van het platteland koers je dan weer zo de bebouwde kom binnen, van hoogwaardig gebouwde brandweerkazerne en bijzonder model gemeentehuis aan het water tot de o zo vertrouwde De Waag, waar de terrassen natuurlijk behoorlijk bevolkt waren, ook al heeft de lokale topclub AZ dit seizoen geen prijs gepakt. Ik ga voorbij aan de gele-rakker-verleiding (nee, ik bedoel geen kaas), want ik weet dat ik de laatste zeven kilometer zo heb afgelegd. Noord west, thuis best.

Al met al is het een rit van tachtig kilometer geworden, een stukje verder dan enkele fietsreis Limmen-Den Helder. Die bewaren we dan maar voor een volgende keer (enkel of retour, zei hij stoer). Wat ik met vriend Theo heb afgesproken, is dat wij sowieso een keer het MTB-parcours in Schoorl onveilig gaan maken. Dat moet een zeer fraaie, geaccidenteerde MTB-fietsroute zijn, die Theo graag een keer met zijn zelfgebouwde e-MTBike wil ervaren. We moeten dan opstappen bij Manege Poelenburg, want daar kun je gratis en gemakkelijk de auto parkeren. Aan mij is het dan om ter plaatse een MTB te huren. Dat is aan de Duinweg in Schoorl mogelijk voor 25 euro per dagdeel, all inclusive, want een helm en een douche (helm afzetten) zijn bij de huurprijs inbegrepen (wel vooraf reserveren!). Gaan we een keertje doen, Theo, en bovendien ook het Beatle-museum aan de Kanaalkade in Alkmaar bezoeken. Ik zag dat het een nieuwe accommodatie langs het kanaal heeft betrokken. 
... Schoorls adresje voor Theo en mij ...

... kunnen we hier even bijpraten ...




... huize Rusteveel nieuwe stijl! ...







... Noordhollands landschap ...

... Callantsoog op 't oog ...

































Geen opmerkingen:

Een reactie posten