woensdag 2 april 2014

1 April, kikker in je bil!

Gisteren was het weer zo ver. De dag waarop extra aandacht voor loszittende veters bestaat. Of veters die aan elkaar zijn geknoopt. Een vlek op je trui en poep onder je schoen, het blijft voer voor grappenmakers.

1 April, kikker in je bil! De traditie komt voor in Europa, Amerika, Rusland, Noord-Afrika en Australië. Voor wie het nog weet: werd Den Briel niet op 1 april 1572 door de Watergeuzen ingenomen?

Als geboren Amsterdammertje genoot ik op deze datum de eer om in dagblad Het Parool te worden opgerakeld. In het PS-katern (naar mij vernoemd) kwam ik met mijn aprilgrap van vorig jaar in een mangel. Onder de noemer van 'een totaal niet gewaardeerde, wel goedbedoelde, maar totaal uit de hand gelopen grap'. Niet gewaardeerd? Goedbedoeld! Totaal uit de hand gelopen?
Werd het Amsterdammertje als paaltje neergezet - zoals buren met drie kruisjes in de tuin hebben staan - of als lieverdje?
Wie een oordeel wil vellen, leze mijn lolbroekenlol op deze blog, het item van maart 2013 onder de titel
Au, au, zo'n 1 aprilgrap doet heel veel pijn!

Welkom in India!
... 1 aprilsigaar uit eigen doos ...
(Deel)tekst in PS-artikel van Het Parool dinsdag 1 april 2014:

Peter Samuel (68) vond zijn grap vorig jaar goed verzonnen, maar bleek de enige te zijn. Destijds schreef hij op vrijwillige basis wel eens artikelen voor de website Dichtbij.nl, bedoeld voor regionaal nieuws uit Castricum en omstreken.
"Vorig jaar in maart heb ik in eigen beheer een boek uitgegeven. Als grap heb ik toen een fictief persbericht op Dichtbij.nl geplaatst, waarin voor 1 april de boekpresentatie werd aangekondigd. De plaatselijke wethouder zou exemplaren komen signeren. In mijn boek neem ik die wethouder juist op de hak - dus dat leek me wel komisch."
Hoewel zijn vriendin hem adviseerde het niet te doen, besloot Samuel er nog een schepje bovenop te doen. "Ik heb toen ook een e-mail gestuurd naar de wethouder om hem uit te nodigen, onder naam van een fictief lid van de redactie van Dichtbij.nl."
Hoewel niemand kwam opdagen op de signeersessie - ook de wethouder niet - was de redactie niet blij met de grap. In een e-mail schreef de hoofdredacteur dat zijn bijdragen niet langer welkom zijn. Samuel: "Ik vind die reactie zwaar overtrokken. En als ze denken mij zo te kunnen straffen, hebben ze het mis. Ze hebben eerder zichzelf ermee, want zo veel vrijwillige bijdragen krijgen ze niet."
Spijt heeft hij niet. "Ik ben een geboren Amsterdammer en houd wel van een gebbetje op z'n tijd. Ik vond - en vind - het nog steeds een goede 1 aprilgrap. Niemand is erdoor beschadigd, ik snap het probleem niet zo."

De schrijfster van het PS-artikel bedankte mij voor de medewerking. Dat vond ik netjes van haar. Het siert haar als zij een exemplaar van mijn boek MoeilijkeMan vs. MeijerMans, uitgegeven door Kirjaboek, bestelt. Uiteraard ben ik bereid om haar exemplaar te signeren, ofwel de wethouder uit te nodigen dat te doen. Het laatste per e-mail, uiterlijk op 1 april 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten