zaterdag 10 december 2011

The Sailor tells, the Sailor sells

Het was vandaag - zaterdag 10 december 2011 - schitterend zeilweer. Geen neerslag, prachtige wolkenpartijen gelardeerd met een lachend zonnetje en een westnoordwesten briesje. Het nodigde uit tot een fietstochtje vanuit Limmen naar de Zaanstreek, waar zeezeiler Henk de Velde bij Dekker Watersport te Zaandam acte de présence gaf. Te midden van zijn boeken en dvd's bezette de avonturier een uitmuntende plek in deze fantastische zaak voor met name watersportliefhebbers.


In een uurtje was ik ter plaatse, waar mijn hoofdrolspeler gezellig aan de stamtafel zat te verhalen over zijn recent afgeronde 'Never Ending Voyage', met enkele aandachtige luisteraars in zijn gezelschap. Ik mocht mij erbij voegen, kreeg zelfs allervriendelijkst een kop koffie en een oliebol met poedersuiker aangeboden, waardoor mijn middag niet meer stuk kon. Zelfs de gedecideerde weervoorspelling die kenner Henk mij influisterde - "De wind gaat straks nog wat meer naar het noordnoordwesten" -, resulterend in een stevige trap terug naar huis, mocht de pret niet drukken. Integendeel, zou ik zeggen, want ten slotte waren hier mensen met een eendere interesse bijeen: interesse in de mens en avonturier, zeezeiler Henk de Velde.

Bij zijn fraai ingerichte stand zittend trok de maestro onmiddellijk publiek. Hij was al tevreden over de resultaten tot dan toe, maar in het halfuurtje dat ik de gang van zaken gadesloeg, verkocht hij al pratend het ene na het andere van zijn boek 'Een krijger onderweg naar huis', elk exemplaar uiteraard steeds gesigneerd en van een persoonlijk woord voorzien. Ook de dvd van zijn vier jaar durende reis vond gretig aftrek. Ik weet zelf maar al te goed hoe mooi deze is. Iedere keer opnieuw bekijk ik een deel en geniet ik van de bijzondere plekken op de aardbol die deze bijzondere man met zijn boot 'Juniper' aandoet. De allermooiste luchten, solo over de oceanen, bezoek aan het paradijs op aarde, je kunt er alleen maar van dromen, beter gezegd (lucht)fietsen, want ik ben helemaal geen zeiler. Maar deze man 'on the edges' van wat wel en niet kan, is voor mij een held, een voorbeeld, een kanjer.
Henk, het was mij weer een groot genoegen vandaag een uurtje in je nabijheid door te brengen. Ik wens je veel succes bij je volgende signeersessies en spreekbeurten. We treffen elkaar weer, somewhere, somehow!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten