dinsdag 20 september 2011

Henk in geen (de) Velde te bekennen

Rijd ik op de fiets door de beregende Zaanstreek via Oostzaan (langs mijn oude adres van bijna veertig jaar geleden) en Tuindorp Oostzaan naar het droge voormalige NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Mijn bedoeling: even bij Henk de Velde langsgaan, aangeland op de werf voor multihulls, genaamd Rhebergen. Zonder afspraak overigens, gewoon bij ingeving en op de bonnefooi.

Helaas, het is rond enen (p.m.) en Henk is niet 'thuis', wat ik mij dondersgoed kan voorstellen. Zo'n ligplaats is wellicht goed voor de boot, maar niet voor een mens om er de godganse dag door te brengen. Zeker niet met hartje Mokum vlakbij. Even een blokje om, instappen op de NDSM-veerboot, en hupsakee, je zit aan de achterkant van het Centraal Station.
Als nieuwe boottochtervaring maakte ik dat tripje ook. Je weet maar nooit of je Henk onderweg tegenkomt. Niet dus. Derhalve keerde ik via grachtengordel, Vondelpark en de Baarsjes terug door de Zaanstreek - per ferry aan de Nieuwe Hemweg over het Noordzeekanaal bereikt - om vervolgens na in totaal 75 kilometer thuis in Limmen aan te komen (een kilo afgevallen, vochtverlies vermoed ik).

Jammer dat ik Henk niet heb ontmoet. C'était le risque de mon côté, hein? Volgende keer beter. Hij overwintert immers op die plek. Brrr. Een zeereis lijkt me avontuurlijker. Sterkte, Henk.













 

... een plastic boterhamzakje ...

... met een boodschap ...
  Dinsdagavond 20 september 2011, 20.30 uur:

Yes, mijn boodschap-antieke-stijl (bericht op wc-papiertje in plastic zakje aan stag gebonden) heeft gewerkt. Henk reageerde per e-mail in de hem bekende stijl:

peter
heb je net gemist
vanmorgen en donderdag ook de hele dag onderweg
vrijdag waarschijnlijk op de werf
zaterdag ook weg
zondag weet ik nog niet
zie je eerdaags
Henk

Verheugd met zijn reactie heb ik meteen geantwoord. Ik hoop dit najaar nog een ontmoeting met Henk te hebben en kijk met belangstelling uit naar zijn nieuwe boek (verschijnt november 2011).

(Bedankt voor je e-mail, Henk. Ik wens je voor zaterdag 24 september a.s. alvast veel succes op de nautische markt in Winsum).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten