maandag 1 mei 2017

Ontmoeting op Alkmaarse Drafbaan


Via het internet traceerden wij elkaar na ongeveer een halve eeuw. Op de dag van de arbeid - 1 mei 2017 - spraken wij ’s avonds af op de drafbaan van Alkmaar. Ik heb het over de topper onder de pikeurs, Fred Handelaar (60), oud-clubgenoot bij onze good old voetbalvereniging HC&FC Victoria uit Hilversum. Toen Fred een jaar of tien was en ik tweemaal zo jong, stond hij ons eerste elftal, waarin ik speelde, langs de lijn vurig aan te moedigen.

Gisteravond waren de rollen als het ware omgedraaid. Ik ben nog steeds zo’n tien jaar ouder dan hij - ‘da’s logisch, hè’ - en zag hem in zijn eerste koers zijn uiterste best doen om met een jong paard van een Amsterdamse eigenaar - Eva Attack - in de voorhoede van de race te eindigen.


Vooraf babbelden wij bij een kopje koffie over ons verleden. Oude herinneringen kwamen naar boven, van het rondbrengen van AH’s bedrijfsblad AllerHande tot het eindeloos spelen van potjes voetbal op het knollenveldje bij Fred voor de deur aan de Vosmaerlaan. Dezelfde laan waar ik, na het oversteken van de Gijsbrecht van Amstelstraat, ook woonde en waar Freds moeder (83) en broer Loet (notaris) nog steeds wonen.




Dat Fred Handelaar een kanjer in de draf- en rensport is, werd mij duidelijk. Hij kent zowat iedereen en zowat iedereen schiet hem aan voor een praatje of een tip. Zo werd mij snel duidelijk dat Freds vrouw ook op de sulky racet en een dag eerder een grote prijs in Gelsenkirchen (Duitsland) won, met een paard dat zijn eerste passen op de baan zette. Geweldenaren dus, die Handelaars.


Fred is Feyenoorder - ‘da’s een logische alliteratie, hè -, ik ben Ajacied. Toch was en is het geweldig om met elkaar sportiviteit in optima forma te delen. Helemaal geinig en toevallig is het als Henk Tijm (76), oud-AZ-speler en oud-Ajacied uit de tijd van de gebroeders Henk en Cees Groot, aan onze tafel aanschuift en zijn voetbalvisie verstrekt. Hij woont pal achter de paardenbaan en volgt AZ, vooral na de nederlaag in de bekerfinale tegen Vitesse, nog op de voet.




We hadden veel te weinig tijd om met elkaar het geheugen breed en uitgeput te teisteren. Grandioos om dat in het kort te hebben gedaan, gevolgd door de bindende afspraak om het binnen afzienbare termijn te herhalen. Fred huist in Heerenveen, maar blijkt met enige regelmaat bij mij om de hoek in de dierenkliniek (paarden!) kind aan huis te zijn. Hoe klein is de wereld. Hoe mooi ook …


NB. Ik heb de latere race van Fred op de Alkmaarse baan niet meegemaakt. Thuis ontvang ik een app van hem: gewonnen!!! Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht.


FH: liefst 25 x Nederlands kampioen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten